
Mammoet Rallysport favoriet in Libya Rally
Martin van den Brink met Mario Kress aan boord in Marokko
Martin van den Brink gaat als de grote favoriet van start in de Libya Rally. De Harskamper komt in Marokko echter vooral in actie om de Renault truck te testen.
,,We gaan zeker proberen om zo hoog mogelijk te eindigen,'' zegt de Harskampse rallyrijder aan de vooravond van het evenement. ,,Het belangrijkste voor ons is echter om de truck te testen.'' De mannen van Mammoet Rallysport hebben na de Dakar Rally 2015 een grondige evaluatie gemaakt van de problemen die in Zuid-Amerika aan het licht kwamen. ,,We hebben inmiddels de turbo vervangen en in de Libya Rally hebben we nieuwe veren van Reiger.''
Van den Brink sluit OiLibya Rally af met opnieuw een derde plaats
Met een derde plaats in de zesde en laatste etappe heeft Mammoet Rallysport de OiLibya Rally du Maroc afgesloten. In het eindklassement is de achtste plaats vertekend door het missen van de twee etappes. "Dat was erg jammer, maar over het geheel ben ik niet ontevreden", sprak Martin van den Brink aan de finish in Marrakech.
De rally was vooral bedoeld om de nieuwe truck aan een grondige test te onderwerpen. Van den Brink voelde de auto stevig aan de tand. "Door een onvoorzien probleem op de eerste dag, hebben we de tweede etappe gemist. Maar daarna hebben we goed tempo kunnen maken om te zien waar we staan, met De Rooy als graadmeter. Als ik dan zie dat we daar vijf tot acht minuten op verliezen, ben ik zeker wel tevreden. Ook omdat ik de auto heus wel een beetje heb gespaard de laatste dagen. Hij is nieuw; ik wil geen onnodige schade rijden."
Derde tijd in zware, maar mooie proef
Martin van den Brink heeft in de vierde etappe van de OiLibya Rally du Maroc een keurige derde tijd neergezet. De proef van 226 kilometer bestond uit een strook van 30 kilometer duinen en een kleine 200 kilometer bar slechte piste. "De auto heeft veel te lijden gehad", vertelde Van den Brink. "Het was echt slecht terrein."
De Mammoet-truck stond als zevende vrachtwagen bij de start en kwam met de derde tijd over de finish. "Goed gedaan dus", constateerde Van den Brink. "We zijn 13 minuten na Peter van den Bosch gestart en waren 9 minuten sneller. Ik heb hem onderweg niet gezien." Etappewinnaar Gerard de Rooy was 15 minuten sneller, Hans Stacey 11 minuten.
Lekke band kost Van den Brink derde plaats
Tot 8 kilometer voor het einde van de vijfde etappe van de OiLibya Rally du Maroc lag Martin van den Brink derde. Eén steen te veel kostte hem een mooie klassering. "Lekke band", verzucht Van den Brink. "Ik heb het geklokt: exact vijftien minuten verloren. Beetje jammer."
Van den Brink was zeker niet de enige met een bandenprobleem op de route tussen Zagora en Marrakech. Op de verbinding had Hans Stacey vier lekke banden. "Ik maar één, maar wel op de proef." Stacey won de etappe, Van den Brink finishte als zevende op 23 minuten achterstand.
Proef om de auto te slopen: geslaagd
Het was al vroeg dag voor Mammoet Rallysport, ook al was Martin van den Brink een van de laatsten die die mocht beginnen aan de derde etappe van OiLibya Rally du Maroc. Na een ongeplande en ongeplande 'rustdag' was de Renault weer klaar voor de start. De etappe van Erfoud naar Zagora, met 313 kilometer special, was er een om de auto te slopen. "En dat is gelukt", sprak Van den Brink opgewekt.
De etappe was zeker Dakarwaardig te noemen, vond Van den Brink. "Er zat van alles in. Hoop gaten en kuilen vooral. Daarop hebben we een schokbreker kapot gereden, waardoor ook een band stuk ging. Daar hebben we een poosje mee staan vechten."
Tot na CP1 ging het voortvarend, ondanks het stof en de auto's die het vertikten aan de kant te gaan. "Ik heb er veertien ingehaald, maar niet van harte. Ik heb zitten sentinellen tot ik een ons woog. Onbegrijpelijk dat die lui niet even aan de kant gaan voor een truck die duidelijk véél sneller is. Gevaarlijk ook." Desalniettemin had de Mammoet bij CP1 al de derde tussentijd staan.